پله های حلزونی یا اسپیرال

پله گرد حلزونی یا محور مركزي و یا اسپیرال

هنگامی که نیاز باشد دو طبقه یا بیشتر را در یک آپارتمان یا ویلا ، یا طبقات یک مرکز تجاری را از طریق راه پله بهم متصل کنیم ، باید بین پله های مارپیچی یا پله های معمولی را یکی را انتخاب کنید. پله های داخلی ساختمانها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند ، زیرا آنها می توانند در افزایش زیبایی نمای داخلی بسیار تأثیرگذار باشند.

پله های گرد حلزونی ، محور مرکزی یا اسپیرال نیز یکی دیگر از مدل های پله های گرد یا پله پیچ می باشد. که از زمانهای دور برای اماکن مهم و سلطنتی در سراسر دنیا طراحی و اجرا می شده است.

در قرون وسطی پله گرد یا مارپیچ تنها در کاخ ها و قلعه ها استفاده می شده است . اگر به اماکن تاریخی رفته باشید یا عکسهای آنها را دیده باشید خواهید دید تقریباَ تمامی پله ها بصورت مدور در جهت عقربه های ساعت به سمت بالای ساختمان می رفتند . دلیل اینکه پله گرد را بدین صورت طراحی می کردند مناسب بودن این مدل از پله ها برای یک سبک استراتژیک دفاعی در برابر سربازان شمشیر زن بوده است . و به این دلیل در جهت عقربه های ساعت می ساختند چون اکثر مردم راست دست هستند.

pic2-2

با گذشت زمان و با آمدن فولاد طراحی راه پله ها نیز تغییرات بسیاری کرد. استفاده از قوس های حلزونی و مارپیچ های مختلف ، به راحتی می توانست از بالای راه پله ها دید وسیعتر به آن داشت . و ارتفاع گام پله ها برای تردد راحت تر کاهش یافت. باز بودن بین سطوح پله ها برای چشم اندازی زیباتر و بازی با طیف نوری جزء مواردی است که پس از آمدن مصالح نوین به صنایع مختلف علی الخصوص ساخت پله های گوناگون مورد توجه طراحان و سازندگان قرار گرفت. این تغییرات تا به امروز بوده و مطمئناَ تا آیندگان نیز ادامه و تکامل خواهد داشت.
به طبق گفته یکی از طراحان بزرگ انگلیسی ، نگاه طراحان و سازندگان به راه پله های مختلف بیش از یک وسیله انتقال بین طبقات است . به هر کدوم از سازه ها بعنوان مجسمه های حلزونی که هر کدام خودش شاهکار زیبایی می باشد، نگاه می کنند. در هنگام ورود به کاخ ها و عمارت های بزرگ معمولاَ چشم اندازی از پله های گردون و گرد بوده که تبدیل به یک نقطه معلق از سرسرا و پذیرایی شده که در آن نقشهایی از هنر زنده و رقص اشکال هندسی بصورت استادانه و بسیار ظریف طراحی گردیده و همیشه در ذهن ما نقش بسته است .

حال امروزه با پیشرفت طراحی و ساخت این نوع پله ها برای فضاهای محدود ، این امکان به ما داده می شود که در فضا های متوسط نسبتا کوچک پذیرایی ، نشیمن ، مراکز تجاری و حتی دفاتر اداری خود هم این نوع سازه های زیبا را داشته باشیم.

کاربرد راه پله های حلزونی :

این نوع از پله ها معمولاَ با شعاع بسیار کم  و بیشتر برای تجاری و یا کاربرد مسکونی برای رفتن به شاه نشین یا بهارخواب کاربرد دارد.

محدودیت ابعاد : شعاع خارجی پله نباید از 75 سانتی متر کمتر باشد

وزن تقریبی هر متر ارتفاع : 65 کیلوگرم (برای پله ای با شعاع خارجی 95 سانتی متر و عرض پله 90 سانتی متر)

آذین استپ با پنج سال سابقه در زمینه تولید، طراحی و نصب انواع پله و سازه های فولادی و دکوراسیون فعالیت می کند. و سعی بر این دارد تا با بکارگیری نوآوری و بهره گیری از اصول مهندسی ضمن افزایش کیفیت پله و تنوع محصولات هزینه هارا به حداقل رسانده و رضایت مشتریان را در این راستا به همراه داشته باشد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات