قوانین و پارامترهای استاندارد در خصوص راه پله ها

قوانین و پارامترهای استاندارد در خصوص راه پله ها

انواع پله -پله گرد

هر صنعت و هنری دارای یکسری قوانین و استاندارهای لازم می باشد که می بایست در طراحی و ساخت و ایجاد محصول یا سازه ای حتماَ قوانین و استاندارهای لازم را مدنظر داشت تا بتوان به عنوان صاحب یک کسب و کار خدمات و محصولی را که به مردم ارائه داده می شود از کیفیت لازم و بالایی برخوردار باشد. در این خصوص سازمان نظام مهندسی در زمینه راه پله ها و اجزای آن نیز قوانین و چارچوب هایی تعیین کرده است که تبعیت از آن قوانین الزامی می باشد. چنانچه شما قصد پله و راه پله برای ساختمان یا اماکن مورد نظر خود می باشید شاید این نکات بتواند اطلاعات مورد نیاز شما را درباره هر آنچه که باید در مورد پله بدانید در اختیار شما قرار دهد .

در اینجا ما به توضیح پارامترهای تعیین شده و استاندار راه پله ها و اجزای آن که توسط نظام مهندسی در مورد راه پله تبیین گردیده می پردازیم.

انواع پله - پله گرد - پله پیچ

ارتفاع پله :

انواع پله -پله گرد

ارتفاع پله بسته به مکان و افراد استفاده کننده از پله ها متفاوت است . هر چه ارتفاع پله ها نسبت به هم زیادتر باشد تعداد پله های آن معمولاَ کمتر می شود . معمولاَ ارتفاع پله ها را برای طبقات ساختمانهای مسکونی بین 16 تا 20 سانتی متر در نظر می گیرند. ولی ارتفاع پله ها برای بخشهایی از ساختمان که زیاد تردد در آن راه پله انجام نمی شود مانند پله های موتورخانه و یا انبار ها حدود 20 تا 25 سانتی متر در نظر گرفته می شود حتی ممکن است در برخی ساختمانها ارتفاع 50 سانتی متری برای این نوع راه پله ها در نظر بگیرند. در مکانهای عمومی مانند بیمارستان ها ، ادارات ، ایستگاه راه آهن و … معمولاَ ارتفاع بین پله ها را 15 تا 17 سانتی متر در نظر گرفته می شود تا تردد بروی پله ها برای تمامی افراد بخصوص کهنسالان ، کودکان و افرادی که دارای ناتوانی در راه رفتن هستند به راحتی از راه پله ها استفاده کنند.

سطح روی هر پله :

انواع پله -پله گرد

محاسبه سطح روی هر پله شامل در نظر گرفتن 2 عامل می باشد

  •  طول کف پا
  • اندازه قدم

برای اینکه تردد و راه رفتن روی پله ها آسان باشد و بتوانیم تعادل خود را به خوبی روی پله ها حفظ کنیم ، ضروری است که کف پا کاملاَ بر روی پله قرار بگیرد . و معمولاَ میانگین طول کف پا معمولی افراد حدود 30 سانتی متر است . که معمولاَ 32 سانتی متر در نظر می گیرند.

به طور معمول اندازه طول قدم افراد معمولی بین 63 تا 65 سانتی متر می باشد و برای تردد و طی کردن پله ها به راحتی انجام شود طول پله ها را حدود 63 تا 65 سانتی متر در نظر می گیرند. ولی در مورد پله هایی که ارتفاع آنها نسبت به یکدیگر کم است طول پله نیز کمتر از این مقدار در نظر گرفته می شود.

عرض پله :

بسته به شرایط و میزان تردد پله ها ، عرض پله نیز متفاوت در نظر گرفته می شود. راه پله هایی که در اماکن عمومی شلوغ نصب می شوند و میزان جمعیت زیادی از آن به صورت یک طرفه استفاده می کنند مانند خروجی سینماها ، ایستگاههای راه آهن ، مترو ها و … معمولا پله هایی با عرض یک متر در نظر گرفته می شود.

عرض پله ها برای ساختمان هایی که زیاد بزرگ نیستند و رفت و آمد بروی این پله ها بصورت دو طرفه می باشد بین 100 تا 120 سانتی متر در نظر گرفته می شود که 2 فرد معمولی بتوانند براحتی از کنار هم عبور کنند.

عرض پله:
عرض پله به نسبت شدت عبور و مرور متفاوت می باشد بدیهی است پله های خروجی یک سینما که در ظرفیت چند دقیقه می باید جمعیتی در حدود ۱۰۰۰ نفر را تخلیه نماید یا پله های خروجی ایستگاه راه آهن نمی تواند با پله های یک ساختمان دو طبقه دارای عرض مساوی باشند.
اما در مورد راه پله های کم تردد مانند پله هایی که به پشت بام می روند معمولاَ پله ها را با عرض 55 یا 60 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

انواع پله -پله گرد ، آذین استپ مفتخر است با پنج سال سابقه در زمینه تولید، طراحی و نصب انواع پله و سازه های فولادی و دکوراسیون تمامی مراحل طراحی ، محاسبات مهندسی ، اجرا و نصب انواع پله و سازه های فولادی و دکوراتیو ، پله پیچ – پله گرد و انواع پله و نرده  -سعی بر این دارد تا با بکارگیری نوآوری و بهره گیری از اصول مهندسی ضمن افزایش کیفیت پله و تنوع محصولات هزینه ها را به حداقل رسانده و رضایت مشتریان را در این راستا به همراه داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات