درباره پله پیچ یا پله گرد بیشتر بدانید

پله پیچ به پله ای اتلاق می شود که کف پله های آن حول یک محور می‌چرخد.

شخصی که از این پله‌ها بالا می‌رود، بر روی محیط یا شعاع بیرونی دایره یا پله حرکت می کند.

این پله‌ها فضای بسیار کمتری نسبت به پله‌های مستقیم عادی می‌گیرند و می‌توان برای صعود به طبقات بالایی در حداقل فضای ممکن از آنها استفاده کرد.

پله پیچ با مارپیچ چه تفاوتی دارد؟
به طور کلی هر پله ای که دارای قوس دایره‌ای شکل باشد را پله پیچ می‌نامند. در این میان نوعی پله پیچ هم وجود دارد که چرخش 360 درجه دارد. این نوع پله‌ها را پله مارپیچ می‌نامند و طراحی آنها طوری است که وقتی از بالا این پله ها را مشاهده می‌کنید، مانند شکل صدف حلزون به نظر می‌رسند. به همین دلیل است که اصطلاحاً آنها را حلزونی و یا اسپیرال هم می‌نامند.

چرا از پله پیچ یا پله مارپیچ استفاده می‌کنیم؟
یکی از مهمترین دلایل استفاده از پله پیچ یا پلکان مارپیچ، بدون شک زیبایی و اثر شگفت انگیز آنها بر طراحی داخلی ساختمان و محیط اطراف خودش می باشد. به دلیل زیبایی نوع طراحی و زیبایی این پله‌ها، در گذشته در طراحی داخلی اکثر قصرها و عمارات بزرگ از این پله ها استفاده می‌شد و امروزه  نیز در فضای داخلی و خارجی بسیاری از ویلاهای دوبلکس، هتل ها و عمارت‌های بزرگ، از این پله ها استفاده می‌شود.  نوع خاص معماري این پله‌ها به فضاي منزل، مراکز خرید، رستوران ها، هتل ها و خانه‌ها، زیبایی منحصر بفردی داده و چشم انداز طراحی زیبا و جذاب آن، تجمل مورد انتظار سازندگان و صاحبان املاک را به خوبی تامین می‌کند.
اما طراحی زیبا، تنها دلیل استفاده از این پله‌ها نیست. دلیل دیگر انتخاب این پله ها که اهمیت بسیار زیادی هم دارد، محدودیت در فضای اجرای پله است. زیرا فضای اشغال شده در پله های گرد یا مارپیچ همواره کمتر از پله‌های معمولی می باشد و امکان مانور بیشتر برای طراحی پله رابط بین طبقات مختلف بسیار بیشتر می‌شود.

برای طراحی پله پیچ چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
شاید مهم‌ترین نکته مهم و قابل توجه برای ساخت پله، تامین امنیت آن باشد. پله های پیچ بزرگ مشکل چندانی برای اجرا ندارند و استفاده از آنها بسیار راحت و شبیه به پله‌های معمولی است. هرچقدر فضای پله پیچ بزرگ‌تر باشد، راه رفتن روی آنها راحت‌تر است و تفاوت آن با پله معمولی کمتر می‌شود. اما اجرای پله های پیچ در فضای کوچک نیاز به محسبات مهندسی پیچیده‌ای دارد و ممکن است اجرای ایمن و مناسب آن در فضاهای خیلی کوچک را بسیار مشکل کند.

نکته دیگری که مخصوصا در پله هایی که مدام مورد استفاده هستند باید به آن توجه داشته باشیم ، نوع جنس یا متریالی است که پله با آن ساخته می‌شود، استفاده از متریال خوب و باکیفیت دوام پله پیچ را تضمین می کند. در واقع پله تکیه گاهی است برای پاها جهت انتقال انسان از یک سطح به سطحی بالاتر و یا پایین تر و اگر جنس یا طراحی آن به گونه‌ای باشد که این رفت و آمد توام با امنیت فیزیکی و روانی نباشد قطعا استفاده از آن نه تنها آرامش‌بخش نسیت، بلکه نگران کننده و نا ایمن خواهد بود. به همین دلیل امنیت، آرامش و ایمنی پله گرد بسیار اهمیت دارد و لازم است تا کلیه مراحل اجرای پله گرد، قبل، حین و پس از اجرای آن توسط مهندسین خبره و تحت نظارت آنها صورت گیرد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات