دلیل استفاده از پله گرد

توسط
در پله گرد

چرا از پله گرد یا پلکان مارپیچ استفاده می‌کنیم؟
یکی از مهمترین دلایل استفاده از پله گرد یا پلکان مارپیچ، بدون شک زیبایی و جذب مخاطب در  طراحی داخلی ساختمان و محیط اطراف خودش می باشد. به دلیل طراحی زیبا این پله‌ها، در قدیم  اکثر قصرها و عمارات بزرگ از این پله ها استفاده می‌شد و امروزه  نیز در فضای داخلی و خارجی بسیاری از ویلاهای دوبلکس، هتل ها و عمارت‌های بزرگ، از این پله ها استفاده می‌شود.  نوع خاص معماري اين پله‌ها به فضاي منزل، مراکز خرید، رستوران ها، هتل ها و خانه‌ها، زیبایی منحصر بفردی داده و چشم انداز طراحی زیبا و جذاب آن، تجمل مورد انتظار سازندگان و صاحبان املاک را به خوبی تامین می‌کند.
اما طراحی زیبا، تنها دلیل استفاده از این پله‌ها نیست. دلیل دیگر انتخاب این پله ها که اهمیت بسیار زیادی هم دارد، محدودیت در فضای اجرای پله است. زیرا فضای اشغال شده در پله های گرد یا مارپیچ همواره کمتر از پله‌های معمولی می باشد و امکان مانور بیشتر برای طراحی پله رابط بین طبقات مختلف بسیار بیشتر می‌شود.

پله گرد با مارپیچ چه تفاوتی دارد؟
به طور کلی هر پله ای که دارای قوس دایره‌ای شکل باشد را پله گرد می‌نامند. در این میان نوعی پله گرد هم وجود دارد که چرخش 360 درجه دارد. این نوع پله‌ها را پله مارپیچ می‌نامند و طراحی آنها طوری است که وقتی از بالا این پله ها را مشاهده می‌کنید، مانند شکل صدف حلزون به نظر می‌رسند. به همین دلیل هم اصطلاحاً آنها را حلزونی و یا اسپیرال هم می‌نامند.

برای طراحی پله‌ گرد چه نکاتی را رعایت می‌کنیم؟

شاید مهم‌ترین نکته مهم و قابل توجه برای ساخت پله، تامین امنیت آن باشد. پله‌های گرد بزرگ مشکل چندانی برای اجرا ندارند و استفاده از آنها بسیار راحت و شبیه به پله‌های معمولی است. هرچقدر فضای پله گرد بزرگ‌تر باشد، راه رفتن روی آنها راحت‌تر است و تفاوت آن با پله معمولی کمتر می‌شود. اما اجرای پله‌های گرد در فضای کوچک نیاز به محسبات مهندسی پیچیده‌ای دارد و ممکن است اجرای ایمن و مناسب آن در فضاهای خیلی کوچک را بسیار مشکل کند.

نکته دیگری که مخصوصا در پله هایی که مدام مورد استفاده هستند باید به آن توجه داشته باشیم ، نوع جنس یا متریالی است که پله با آن ساخته می‌شود، استفاده از متریال خوب و باکیفیت دوام پله پیچ را تضمین می کند. در واقع پله تکیه گاهی است برای پاها جهت انتقال انسان از یک سطح به سطحی بالاتر و یا پایین تر و اگر جنس یا طراحی آن به گونه‌ای باشد که این رفت و آمد توام با امنیت فیزیکی و روانی نباشد قطعا استفاده از آن نه تنها آرامش‌بخش نسیت، بلکه نگران کننده و نا ایمن خواهد بود. به همین دلیل امنیت، آرامش و ایمنی پله گرد بسیار اهمیت دارد و لازم است تا کلیه مراحل اجرای پله گرد، قبل، حین و پس از اجرای آن توسط مهندسین خبره و تحت نظارت آنها صورت گیرد. باتوجه به این موارد شرکت آذین استپ تمامی سعی و تلاش خود را جهت طراحی دقیق و بکارگیری مرغوبترین مصالح جهت اجرای پله پیچ های خاص در پروژه‌های ساختمانی خودش می‌نماید تا امنیت و لذت کامل را برای استفاده کنندگان از پله فراهم نماید.

پله‌های سفارشی بهترند یا پله‌هایی که اختصاصا طراحی و ساخته می‌شوند؟

با توجه به تنوع طراحی‌های داخلی ساختمان‌ها و پروژه‌هایی که توسط شرکت آذین استپ انجام می‌شود، پله های پیش ساخته تنوع بسیار کمتری در طراحی دارند. مثلا گاهی اوقات می‌بینیم که این پله ها فقط به صورت مارپیچ طراحی می‌شوند. همانطور که گفتیم پله های مارپیچ با محور مرکزی در دسته بندی انواع پله های حلزونی قرار می‌گیرند، که امروزه برای اجرای داخلی طرفداران زیادی ندارد و مناسب فضاهای داخلی نمی باشد. در واقع این پله‌ها می‌بایست در فضای بزرگ و خارجی اجرا شوند که این مورد نیز دست طراحان را می‌بندد.

پله گرد
شرکت آذین استپ برای می‌تواند پله پیچ یا پلکان مارپیچ اختصاصی برای ساختمان شما را طراحی و اجرا کند. اما همواره می‌توانید پله‌های پیش ساخته‌ای را نیز از شرکت‌های تولید کننده آنها خریداری کنید. سوال اینجاست که کدامیک از این پله‌ها بهترند و تفاوت آنها چیست؟
طبیعتا نخستین نکته‌ای که برای ساخت این پله‌ها اهمیت دارد هزینه تمام شده آنهاست. طبیعتا پله‌های پیش‌ساخته ارزان‌تر تمام می‌شوند و سریع‌تر نیز نصب شده و قابل استفاده خواهند بود.
اما مشکل اینجاست که پله های پیش ساخته طراحی سفارشی ندارند. در مقابل پله های سفارشی هستند که منحصراً برای محل پروژه طراحی و ساخته می شوند. در مقایسه با پله های پیش ساخته، پله‌های طراحی و اجرا شده توسط آذین استپ، استقامت و مقاومت بسیار بالاتری دارند و طول عمر آنها نیز بسیار بیشتر است.

تنها مزیتی که از پله های پیش ساخته نسبت به پله های سفارشی می توان خاطر نشان کرد، سرعت اجرای بالای این نوع پله هاست که این مورد هم در نهایت موجب صرفه جویی در زمان ساخت پله نمی شود. زیرا معمولا طراحی این پله‌ها آنقدر دچار تعدیل می‌شود که زمانی هم اندازه پله گرد سفارشی را صرف می‌کند.

نکته بعدی تحمل بار پله های پیش ساخته است که بسیار کمتر از پله‌ گرد با طراحی اختصاصی بوده و در اکثر موارد هنگام عبور افراد از این پله ها لرزش زیادی در کف پله احساس می شود که حسی از ناامنی را به عابر می‌دهد. البته طبیعتا همانطور که گفته شد، هزینه نهایی پیاده سازی این پله ها بیشتر از پله های سفارشی هم می باشد.

اگر شما هم می‌خواهید برای طراحی داخلی منزل یا دفتر کارتان از پله گرد یا پلکان مارپیچ استفاده کنید، می‌توانید به راحتی از مشاوره رایگان ما در شرکت آذین استپ بهره‌مند شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات