موارد ایمنی در پله پیچ

موارد ایمنی که باید در  پله پیچ رعایت شود

  • ‌تمام پله پیچ هایی که در راه خروجی واقع می شوند می بایست  دارای ساختار پایدار و ثابت باشند. عرض پله‌ پیچ ها و پاگردها نباید در هیچ بخشی از طول مسیر کم شود.
  • هر  پله پیچ  باید دست کم ۱2۰ سانتی متر عرض  داشته باشد مگر آنکه تعداد استفاده کنندگان از 6۰ نفر کمتر باشد که در آن صورت عرض پله پیچ به حداقل  88سانتیمتر کاهش داده میشود.
  • ‌هر پله پیچ باید حداقل 225 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و بین هر دو پله پیچ متوالی حداکثر فاصله قائم 270 سانتی متر باشد.
  • ارتفاع هر پله پیچ حداکثر 21 سانتی متر و حداقل 11 سانتی متر باشد.
  • هر کف پله پیچ باید حداقل 30 سانتی مترباشد و حداکثر 3٪ شیب داشته باشد.
  • در صورتی استفاده از پله‌ پیچ های قوسی مجاز است که حداقل اندازه کف  هر پله پیچ در فاصله 40 سانتی‌متراز نازکترین قسمت، 22 سانتی‌متر باشد و اندازه شعاع قوس کوچکتر پله پیچ از سه برابر عرض آن کمتر نباشد.

 

 

 

آشنایی با انواع پله پیچ  و موارد کاربرد آن‌ها

پله‌ پیچ های مدور‌

این نوع پله‌ پیچ ها با پیچش  همراه بوده و برای مکان‌هایی که کمبود فضای  پله دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانند پله‌های دو چهارم در گردش و یک سوم در گردش.

پله‌ پیچ

این  پله به دلیل اشغال فضای کم خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این گونه پله‌ها، تمام پله‌ پیچ ها به صورت تغییر شکل یافته ساخته می شوند. کف پله‌ پیچ ها در این  پله، به دور یک ستون که در مرکز پله قرار دارد می پیچد و بالا می‌رود.

پله‌ی بیضی‌

ساختن این نوع پله در ساختمان‌های معمولی رایج نبوده و معمولا در ساختمان‌های بزرگ و مجلل ساخته شده که از زیبایی خاصی برخوردار است. طراحی   پله پیچ نیاز به تخصص و مهارت فراوان دارد.

پله‌ پیچ تزیینی‌

این  پله‌ها بسته به نوع سلیقه، در ساختمان‌های  بزرگ پیاده سازی  می‌شود. این پله فضای زیادی را می گیرد و از جمله پله‌های زیبا است. پله‌ پیچ تزیینی دارای چشم پله بوده و ممکن است از چوب ‌یا بتن و سنگ ساخته شود.

پله‌ پیچ های سنگی‌

این نوع پله‌ها به دو صورت ساخته می‌شوند.

  1. پله‌ پیچ های سنگی که  از سنگ تراشیده شده و بر روی یکدیگر نصب می‌شوند .این نوع پله‌ها اصولاً در ناحیه‌ی خارجی ساختمان پیاده سازی می‌شوند.
  2. پله‌ پیچ های سنگی که پس از اجرای طاق ضربی ، بر روی آن به صورت مجزا  نصب می‌شود. نوع متداول در اجرای پله این نوع است. در این پله‌ پیچ ها ضخامت سنگ کف پله ۳ تا 7 سانتی متر و سنگ پیشانی پله ۲ تا 7 سانتی متر است.

پله‌ پیچ های آجری‌

از کنار هم گذاشتن آجرهاو یا استفاده از ملات  سیمانو ماسه  به صورت نما، پله‌های آجری ایجاد می‌شود. آجرهای به کار رفته از نوع مرغوب بوده و کاملاً زنجاب شده و به صورت نما به کار می رود

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات