پله گرد و پله حول محور چیست؟

پله گرد و پله حول محور

چرا از پله گرد یا پله حول محور در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده میشود؟

به دلیل اشغال فضای کم در عین حال زیبایی، یکی از مهمترین دلیل استفاده ازاین نوع پله گرد و پله حول محور است.

بدون شک زیبایی بی نظیر این نوع از پله ها  اثر گذاری بسیار زیاد این  پله  بر روی محیط اطراف خود می باشد. به همین دلیل است که  از زمان های گذشته در اکثر قصرها و عمارت ها و مکان های لوکس و شیک از پله گرد و پله حول محور  استفاده می شد و امروزه هم در فضای داخلی و خارجی بسیاری از هتل ها و ویلا های دوبلکس و یا حتی در منازل از این نوع پله گرد ( پله حول محور ) استفاده می شود.

 

دلیل دیگری برای  انتخاب این پله ها محدودیت در فضای پیاده سازی پله است، زیرا فضای اشغال شده در پله های گرد از پله معمولی  کمتر است.

پله گردها و پله پیچ ها برای اتصال زمین به یک خانه  یا یک ساختمان در ارتفاع بالا ساخته شده اند ، که با توجه به پیشینه ی  راه پله از دوران باستان تا اکنون ابزاری بسیاری کاربردی برای ما بوده.

امروزه، از راه پله وپله پیچ ( پله حول محور )  به صورت کاربردی و تزئیینی در کنار هم استفاده شده است . گاهی اوقات زیر ساخت یک  ساختمان به طور کلی تحت تاثیر راه پله آن ساختمان میباشد . در نهایت طراحی یک راه پله زیبا شکل ظاهری کل محیط را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

تفاوت پله گرد و پله مارپیچ  در چه چیزی است؟

به طور کلی هر پله ای که دارای قوس می باشد را پله گرد میگویند.

به نوعی از  پله گرد که چرخش ۳۶۰ درجه ای دارد پله مارپیچ می گویند که این پله ها را وقتی از بالا مشاهده کنید مانند شکل صدف حلزون می باشد به همین  دلیل اصطلاحاً به آن حلزونی و یا  پله اسپیرال  نیز می گویند.

 

پله گرد

 

 

پله گردها و  پله های مارپیچ برای چه فضاهایی مناسب هستند؟

این نوع پله ها برای تمامی محیط های داخلی و خارجی در مجموعه های تجاری،اداری و مسکونی-ویلایی مناسب هستند.

مهم‌ترین نکته  قابل توجه برای ساختن راه پله، تامین امنیت آن می باشد.

پله‌ گردهای بزرگ مشکل چندانی برای اجرا ندارند و استفاده از آنها بسیار آسان و شبیه به پله‌ های معمولی می باشند. هرچقدر که فضای پله گردها  بیشتر  باشد، راه رفتن روی آنها آسان تر و راحت تر است و تفاوت آن با پله های معمولی کمتر می‌شود.

اما اجرای پله‌ گردها در فضای کوچک نیاز به محاسبات پیچیده‌ای دارد و ممکن است اجرای ایمن و مناسب آن در فضای خیلی کوچک را بسیار مشکل کند.

 

نکته ی دیگری که در خصوص پله هایی که مدام مورد استفاده قرار میگیرد و باید به آن توجه کرد،   نوع جنس یا متریالی است که در ساخته پله ها از آن استفاده می شود.

استفاده از متریالهای خوب و باکیفیت دوام پله گرد را تضمین خواهد کرد. در واقع راه پله تکیه گاهی است برای پاها جهت انتقال افراد از یک سطح به سطحی بالاتر و یا پایین تر می باشد و اگر جنس پله ها یا طراحی آن به گونه‌ای باشد که این رفت و آمد توام با امنیت فیزیکی افراد نباشد قطعا استفاده از آن نگران کننده و نا ایمن خواهد بود.

به همین دلیل امنیت و ایمنی پله گردها بسیاردارای اهمیت است و لازم است تا تمامی  مراحل اجرای پله پیچ  قبل، حین و پس از اجرای آن توسط متخصصان خبره و تحت نظارت آنها صورت بگیرد. باتوجه به تمامی این موارد مهندسین ما در آذین اسپ تمام سعی و تلاش خود را برای طراحی دقیق و بکارگیری مرغوبترین مواد اولیه و قطعات برای اجرای پله گرد و پله های حول محور خاص در پروژه‌ها بکار ببرند تا امنیت را برای استفاده کنندگان از راه پله ها فراهم نماید.

 

همکاران ما در  آذین استپ در هر ساعت از در طول روز آماده پاسخگویی و مشاوره برای شما عزیزان می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
این پست توصیه می شود

نظرات