درباره پله پیچ یا پله گرد بیشتر بدانید

پله پیچ یا حول لوله  به پله ای اتلاق می شود که پله های آن دور یک محور می‌چرخد و کسی که از  پله‌ پیچ استفاده می کند، بر روی محیط یا شعاع بیرونی دایره یا پله حرکت می کند.پله‌ پیچ نسبت به پله‌های مستقیم عادی  جای  کمتری می‌گیرد و می‌توان برای صعود به طبقات فوقانی در کمترین فضای ممکن از آنها بهره برد. شرکت پادیرگستر در بسیاری از پروژه‌هایی  که تابحال اجرا کرده است از پله پیچ به منظور طراحی داخلی زیباتر و حرفه‌ای‌تر در فضای داخلی خانه‌ها بهره برده  است که یک نمونه‌ از آنها را می‌توانید در تصاویر بالا مشاهده کنید.

 

پله گرد با مارپیچ چه تفاوتی دارد؟
به طور عمده پله هایی که دارای قوس دایره‌ای شکل باشد را پله گرد می‌نامند.  البته نوعی پله گرد هم وجود دارد که چرخش 360 درجه دارد. به این  پله‌ها پله مارپیچ می گویند و طراحی آنها به گونه ای است که وقتی از بالا این پله ها را مشاهده می‌کنید، همانند شکل صدف حلزون به نظر می‌رسند. به همین دلیل  آنها را حلزونی  یا اسپیرال می‌نامند.

چرا از پله گرد یا پلکان مارپیچ استفاده می‌کنیم؟
از مهمترین دلایل استفاده از پله گرد یا پلکان مارپیچ، زیبایی و تاثیر شگفت انگیز آنها بر طراحی داخلی ساختمان و محیط اطراف خودش می باشد. به دلیل طراحی زیبای این پله‌ها، در گذشته برای طراحی داخلی بیشتر  قصرها و عمارات بزرگ از پله گرد استفاده می‌شد و امروزه  نیز در طراحی فضای داخلی و خارجی بسیاری از ویلاهای دوبلکس، هتل ها و عمارت‌های بزرگ و … از  پله گرد استفاده می‌شود.  نوع خاص معماري  پله‌گرد به فضاي منزل، مراکز خرید، هتل ها و خانه‌ها، زیبایی خاصی بخشیده و طراحی زیبا و چشم انداز  جذاب آن، تجمل مورد انتظار سازندگان  پروژه های ساختمانی و صاحبان املاک را به خوبی تامین می‌کند.
با این حال ،طراحی زیبا تنها دلیل استفاده از  پله‌ گرد نیست. دلیل دیگر انتخاب این پله ها محدودیت در فضای پیاده سازی پله است. زیرا فضای اشغال شده در پله های گرد یا مارپیچ همواره کمتر از پله‌های  مسقیم معمولی می باشد و امکان مانور بیشتر برای طراحی پله رابط بین طبقات گوناگون بسیار بیشتر می‌شود.

برای طراحی پله‌ گرد چه نکاتی را رعایت می‌کنیم؟
نکته مهم و قابل توجه برای ساخت پله، تامین امنیت آن می باشد. پله‌های گرد بزرگ مشکل چندانی برای اجرا ندارند و استفاده از آنها بسیار ساده و مشابه  پله‌های معمولی است. هر اندازه فضای پله گرد بزرگ‌تر باشد، راه رفتن روی آنها آسانتر است و تفاوت آن با پله مستقیم معمولی کمتر می‌شود. اما پیاده سازی پله‌های گرد در فضاهای کوچک به محسبات مهندسی پیچیده‌ای نیاز دارد و ممکن است اجرای ایمن و مناسب آن در فضاهای خیلی کوچک را بسیار مشکل کند.

نکته دیگر درمورد پله پیچ هایی که مدام مورد استفاده قرار می گیرند ، نوع جنس یا متریالی است که پله با آن ساخته می‌شود، استفاده از مواد خوب و باکیفیت دوام پله پیچ را تضمین می کند. در واقع پله تکیه گاهی است برای پاها جهت انتقال انسان از یک سطح به سطحی بالاتر و یا پایین تر و اگر جنس یا طراحی آن به نحوی باشد که این رفت و آمد همراه با امنیت فیزیکی و روانی نباشد استفاده از آن نه تنها آرامش‌بخش نسیت، بلکه نگران کننده و نا امن خواهد بود.از این جهت امنیت و آرامش  پله گرد بسیار اهمیت دارد و باید کلیه مراحل اجرای پله گرد، توسط مهندسین خبره و زیر نظر آنها صورت گیرد. باتوجه به این موارد شرکت پادیرگستر تمام تلاش خود را جهت طراحی دقیق و بکارگیری بهترین مصالح جهت پیاده سازیپله پیچ های خاص در پروژه‌های ساختمانی خودش می‌کند تا امنیت و آرامش خاطر کامل را برای استفاده کنندگان از پله پیچ فراهم نماید.

پله‌های سفارشی بهترند یا پله‌هایی که اختصاصا طراحی و ساخته می‌شوند؟
شرکت پادیرگستر  می‌تواند پله پیچ یا پلکان مارپیچ اختصاصی برای ساختمان شما طراحی و پیاده سازی کند. اما  می‌توانید پله‌های پیش ساخته‌ای را نیز از شرکت‌های تولید کننده آنها تهیه کنید. سوالی که بوجود می آید این است که کدامیک از این پله‌ها بهترند و فرق آنها چیست؟ نخستین نکته‌ای که برای ساخت این پله‌ها حائز اهمیت است هزینه  آنهاست. طبیعتا پله‌های پیش‌ساخته ارزان‌تر تمام می‌شوند و با سرعت بیشتری نصب شده و قابل بهره برداری خواهند بود.
اما مشکلی که وجود دارد این است  که پله پیچ های پیش ساخته طراحی سفارشی ندارند. در مقابل پله های سفارشی هستند که منحصراً برای محل پروژه طراحی و پیاده سازی می شوند. در مقایسه با پله های پیش ساخته، پله‌های طراحی و اجرا شده توسط  شرکت پادیرگستر، مقاومت  و استحکام بالاتری دارند و طول عمر آنها نیز بسیار بیشتر است.

با توجه به انوع  مختلف طراحی‌های داخلی بناها  و پروژه‌هایی که توسط شرکت پادیرگستر صورت انجام می گیرد، پله پیچ های پیش ساخته تنوع  کمتری در طراحی دارند.  همانطور که گفتیم پله های مارپیچ با محور مرکزی در طبقه بندی انواع پله های حلزونی جای می‌گیرند، که امروزه برای اجرای داخلی طرفداران خیلی زیادی ندارد و مناسب فضاهای داخلی نمی باشد. در واقع این پله‌ها باید در فضای بزرگ و خارجی اجرا شوند که این مورد برای طراحان مشکل ایجاد می کند .

نکته دیگر تحمل بار پله های پیش ساخته است که بسیار کمتر از پله‌ گرد با طراحی اختصاصی است و در اکثر موارد هنگام عبور افراد از پله های پیش ساخته لرزش زیادی در کف پله ها احساس می شود که حسی از ناامنی و نگرانی را به عابر می‌دهد. البته  همانطور که گفته شد، هزینه نهایی پیاده سازی پله های پیش ساخته بیشتر از پله های سفارشی هم می باشد.

تنها مزیتی که از پله های پیش ساخته نسبت به پله های سفارشی می توان عنوان  کرد، سرعت اجرای بالای این نوع پله می باشد که این مورد هم در نهایت باعث صرفه جویی در زمان ساخت پله نمی شود. به این دلیل که معمولا طراحی  پله‌های پیش ساخته  آنقدر دچار تعدیل می‌شود که زمانی هم اندازه پله گرد سفارشی را صرف می‌کند.

اگر شما هم مایلید برای طراحی داخلی منزل یا دفتر کارتان از پله گرد یا پلکان مارپیچ استفاده کنید،  به

آسانی می توانید از مشاوره رایگان ما در شرکت پادیرگستر بهره‌مند شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات