تاریخچه پله گرد یا پله پیچ

تاریخچه پله پیچ

در قرون وسطی پله پیچ  و یا پله گرد و مارپیچ فقط در قصرها و قلعه ها استفاده میشده است. اگر به پله پیچ های موجود در قلعه های تاریخی دقت کرده باشید حتما دیده اید که تقریبا تمامی آنها در جهت ساعت گرد صعود میکردند. دلیل اینکه پله گرد را اینگونه طراحی میکردند مناسب بودن آن برای دفاع در مقابل سربازان شمشیر زن بوده است(زیرا اکثر مردم راست دست هستند).

با گذشت این دوران و رسیدن به اواخر قرن هفده میلادی ، زمانی که فولاد برای ساخت و ساز به جهان معرفی شد طراحی راه پله ها تغیرات بسیاری پیدا کرد. استفاده از قوس های حلزونی و مارپیچ ها ، پله هایی با دید وسیعتر ، ارتفاع کم گام پله ها برای تردد راحت تر ، باز بودن لا به لای پله ها جهت زیبایی و بازی با طیف نوری جزء مواردی بود که پس از معرفی مصالح جدید در ساخت و ساز بیشتر مورد توجه طراحان و سازنده ها مخصوصا سازنده های پله پیچ و پله گرد قرار گرفت ، طوری که این تغییرات تا به همین امروز ادامه داشته و مطمئنا در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته یک طراح پله پیچ و پله گرد انگلیسی ما دوست داریم به پله ها ، بیش از یک وسیله انتقال بین طبقات نگاه کنیم. دوست داریم آن ها را مجسمه های حلزونی پر استفاده بدانیم که جدا از بهره وری مناسب خودش شاهکار زیبایی نیز باشد.معمولا یکی از جلوه های زیبا در قصر ها و عمارت های بزرگ در هنگام ورود چشم اندازی از پله گرد و پله پیچ بوده که در آن نقشهایی از هنر زنده و رقص اشکال هندسی بصورت حرفه ای طراحی گردیده و همیشه در ذهنمان نقش بسته است.

حال امروزه با پیشرفت طراحی پله پیچ و ساخت پله گرد و انواع پله برای فضاهای محدود به ما این اجازه را میدهد که در فضا های متوسط نسبتا کوچک پذیرایی ، نشیمن ، مراکز تجاری و حتی دفاتر اداری خود هم این نوع پله های زیبا را داشته باشیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
این پست توصیه می شود

نظرات